اشتباهات شامپو زدن موها

 

حمام رفتن و شستشوی موها کار روزمره ای است که در طول سال صدها بار انجام می دهیم، بنابراین تصور می کنیم کار ساده و پیش پاافتاده ای است. اما واقعیت این است که در حین شامپو زدن، خطاهایی مرتکب می شویم که به سلامتی موها آسیب می زنند. در این مطلب بیشتر با این خطاهای ناخواسته آشنا می شویم.

 

 

 

هر روز موها را شامپو می زنید
شستشوی روزانه و منظم موها، لایه هیدرولیپیدیک (آبی چربی) پوست سر را به خطر می اندازد. با از بین رفتن این لایه محافظتی که از سبوم (چربی) تشکیل شده است، پوست سر نیز دچار مشکلاتی می شود. این مسئله می تواند منجر به خارش و تحریک پوست سر و همچنین شوره شود. البته شستشوی افراطی موها همچنین می تواند به چرب تر شدن آنها بیانجامد، چون این کار باعث تحریک غدد سباسه (غدد ترشح کننده چربی طبیعی پوست) می شود.

چه باید کرد؟

بهترین کار این است که فقط دو بار در هفته موهایتان را شامپو بزنید. اگر موهایتان زود چرب می شود، می توانید حداکثر دو روز در میان آنها را شستشو داده و هر از گاهی از شامپوی خشک استفاده کنید. در شامپوی خشک، بدون نیاز به آب با استفاده از پودر مخصوصی که به شامپوی خشک معروف است، موها را از چربی و آلودگی ها پاک می کنید.

تصور می کنید موهایتان چرب است
یکی از اشتباهاتی که به موها آسیب می زند، تصور چرب بودن آنها است، چون بعد از گذشت دو روز از آخرین شستشو شروع به چرب شدن می کند. اما باید بدانید که این مسئله کاملا طبیعی است. به موهایی چرب اطلاق می شود که از همان روز شامپو زدن با عبور دادن انگشت از ناحیه ریشه موها احساس چرب و روغنی شدن موها حس شود.

چه باید کرد؟ 

باید از شامپو زدن ریشه های چرب مو که با جذب سبوم باعث بروز اختلال در پوست سر شده و دور باطل ایجاد می کند پرهیز کرد. افرادی که صرفا احساس می کنند موهایشان زود چرب می شود، بهتر است از شامپوهای هیدراتان و مناسب برای موهای معمولی استفاده کنند.

بهتر است آب دوش ولرم باشد. آب خیلی سرد تمام چربی های مو را از بین نمی برد و آب خیلی گرم نیز باعث خشک شدن پوست سر می شود
یادتان باشد که شامپوهای مخصوص موهای خشک، آسیب دیده یا بسیار خشک، مغذی و احیا کننده بوده و بویژه حاوی چربی هستند. این نوع شامپوها صرفا برای موهایی مناسبند که نسبت به ترکیبات شیمیایی (دکلره کردن مرتب مو) حساس و شکننده هستند. بهتر است از نوع شامپوها فقط به مدت چند هفته استفاده کنید تا موهایتان نرم و بازسازی شوند. استفاده افراطی از این نوع شامپوها، موها را به اصطلاح خفه می کند. بعد از این چند هفته، حتما به سراغ شامپوهای ملایم بروید.

در استفاده از شامپوهای حاوی سیلیکون زیاده روی می کنید
اکثر شامپوهای کلاسیک حاوی میزان زیادی سیلیکون هستند، چون این مولکول برای صاف کردن فیبر مو و زیبا و درخشان کردن آن موثر است. مشکل اینجاست که این مولکول ها بسیار سنگین هستند و در طولانی مدت پوست سر را خفه کرده و باعث ایجاد شوره می شوند.

چه باید کرد؟

بهتر است از دکتر پوست یا آرایشگرتان بخواهید تا توصیه هایی برای انتخاب شامپوی مناسب برای موهایتان را ارائه دهد. یا اینکه یک روز در میان به جای این شامپوها، از شامپوهای فاقد سیلیکون، بدون سولفات و بدون پارابن استفاده کنید تا موها و پوست سرتان نفسی بکشند. توجه داشته باشید که این شامپوها کمتر کف می کنند، ولی نباید از آنها به میزان زیاد استفاده نمایید تا کف کنند.

شامپو را جلوی سرتان خالی می کنید
خیلی از افراد عادت دارند که شامپو را جلوی سرشان بریزند. در این صورت موهای پشت سر به خوبی شسته نمی شوند، چون شامپو تا پشت سر نمی رسد.

چه باید کرد؟

بهترین کار این است که شامپو را داخل مشت تان بریزید و اندکی آب به آن اضافه کنید. دو دست را به هم بمالید و سپس دست ها را به جلو، بالا، پشت و دو طرف سرتان بمالید. در این صورت می توانید مطمئن شوید که شامپو به موهای تمام قسمت های سر می رسد.

شستن و آبکشی موها زیر دوش حمام
موها را به درستی آب نمی کشید
معمولا خیلی از افراد با عجله موها را شامپو می زنند و همزمان زیر دوش قرار می گیرند تا آب، کف ها را بشوید. اما لازم است که قبل از آبکشی موها، آنها را به آرامی شامپو زده و تارها را از هم جدا کنید. در غیر این صورت موها کرک می شوند و شامپو و کف لابه لای آنها و روی پوست سر باقی می ماند.

چه باید کرد؟

قبل از آبکشی، اندکی آب به سر بزنید و دوباره شامپو را کف دهید تا اگر شامپو در لابلای موها مانده باشد حل شود. سپس زیر دوش قرار بگیرید. بهتر است آب ولرم باشد. آب خیلی سرد تمام چربی های مو را از بین نمی برد و آب خیلی گرم نیز باعث خشک شدن پوست سر می شود. تار موها را از هم جدا کنید تا باقی مانده شامپو به خوبی از لابه لای موها خارج شود.

موقع خشک کردن سر، موها را می کشید
نباید موقع خشک کردن سر بخصوص اگر موهای حساس و شکننده ای دارید، حوله را با فشار روی موها بمالید و آنها را بکشید.

چه باید کرد؟

بهتر است از حوله های نرم و جاذب آب استفاده کنید و آن را به آرامی روی موها قرار دهید و بردارید. حوله را روی سرتان بگذارید تا تمام موها را بپوشاند و سپس اجازه دهید به مدت چند دقیقه روی سرتان بماند. به هیچ عنوان حوله را سفت دور موها نپیچید. با ملایمت رفتار کنید. هر نوع احساس سفتی و کشیدگی در موها به این معنی است که مرتکب خطا شده اید.