ریزش مو مردانه را نمی‌توان یک بیماری محسوب نمود. این وضعیت به طور معمول در مردانی که از نظر ژنتیکی مستعد این وضعیت هستند اتفاق می‌افتد و در واقع نوعی پاسخ فیزیولوژیک بدن آنها به آندروژن‌ها یا همان هورمون‌های مردانه می‌باشد.

 

ریزش مو : یک مشکل شایع

حدود ۸۵ درصد مردان تا رسیدن به سن ۵۰ سالگی ریزش موی عمده ای خواهند داشت. برخی جوانان از سن ۲۰سالگی با ریزش مو مواجه میشوند.

 

افسانه های ریزش مو از بین رفته است

آیا پوشیدن کلاه بیسبال موجب تاسی شما میشود؟ نه. شانه کردن موی سر با انگشتان دست نیز موجب این ریزش مو نمیشود. شانه کردن، بورس زدن، پیچاندن یا طراحی نیز موجب ریزش مو نمیشود. تنها باید با ملایمت به موهای خود رفتار کنید و تارها را نشکنید.

 

با ترک سیگار ٬ ریزش مو را متوقف کنید

ارتباط واضحی بین سیگار کشیدن و بدتر شدن الگوی ریزش مو در مردان وجود دارد. بنابراین اگر به دنبال دلیلی خوب برای ترک سیگار هستید، ریزش موی زودهنگام را به فهرست خود اضافه کنید.

 

ریزش مو چه چیزی را در مورد سلامتی شما نشان میدهد ؟

ریزش مو یا به قول پزشکان، آلوپسی معمولاً نشانه ای از یک مشکل پزشکی نیست. ریزش مو به سلامتی شما آسیب نمیزند. اما نگرانی درباره چگونگی تأثیر آن بر چهره شما، مسئله ای رایج است.

 

دلیل ریزش مو چیست؟

تقریباً همه ریزش مو در مردان از الگوی تاسی مردان سرچشمه میگیرد و این مسئله عاملی ژنتیکی است که از والدین به شما رسیده است. دلایل دیگر عبارتند از: داروهایی خاص، میزان بیش از حد ویتامین A یا کمبود پروتئین. بیماری یا استرس میتواند موجب ریزش ناگهانی و زیاد موی سر (تلوژن افوویوم) شود. خبر خوب این است که ریزش مویی که از الگوی تاسی مردان پیروی نمیکند، اغلب برگشت پذیر است.

 

از مویی که دارید حفاظت کنید

حفاظت کردن از مویی که دارید، از جایگزین کردن موی از دست رفته آسان تر است. اما هنگام بررسی گزینه ها دقت کنید. بیشتر محصولات جادویی و درمان هاساختگی هستند. اگر نسبت به دارو یا درمانی تردید دارید، یک پزشک یا متخصص پوست میتواند به شما کمک کند.

 

ماینوکسیدیل : داروی ریزش مو

درمانی برای الگوی تاسی مردان وجود ندارد، اما برخی داروها میتوانند این فرایند را کند کنند. ماینوکسیدیل دارویی است که به تأیید FDA رسیده است (درمانی غیرتجویزی که بر روی پوست سر انجام میشود). این دارو سرعت ریزش را کاهش میدهد و به رویش موی جدید برخی مردان کمک میکند. اما زمانی که مصرف آن را متوقف میکنید، ریزش مو برمیگردد.

 

الگوی تاسی مردان

نوعی خط موی M-شکل و پس رونده نشانه حتمی ریزش مو است. سپس، طره موی بالای سر شما شروع به ریزش میکند و نقطه ای تاس بر جای میگذارد. در نهایت، این دو نقطه با هم میرسند و سر شما به صورت یک الگوی نعل اسبی از مو در کناره ها خواهد بود. از مقیاس نورود  (Norwood Scale) برای نرخ الگوی تاسی مردان استفاده میشود.

 

هورمون ها مقصرند

هورمونی که DHT نامیده میشود، با الگوی تاسی مردان موجب کوچک شدن فولیکول ها میشود. در نهایت این فولیکول ها آنقدر کوچک میشوند که هیچ مویی روی آنها رشد نمیکند.

 

داروی ریزش مو : فیناستراید

این قرض تجویزی خط تولید هورمون DHT بدن شما را کاهش میدهد. موی برخی مردان میتواند هنگام استفاده از این دارو، رشد کند. برخی متخصصان براین باورند که این دارو بهتر از ماینوکسیدیل عمل میکند. زنان باردار نباید از این دارو استفاده کنند؛ چون این دارو میتواند عیوب تولید مثل را در نوزادان پسر موجب شود. همانند ماینوکسیدیل، این دارو تنها هنگام مصرف آن اثر دارد.

 

آیا باید از کلاه گیس استفاده کنید؟

کلاه گیس ها سابقهای طولانی دارند. اما، یافتن  مورد مناسب به زمان و تحقیقی طولانی نیاز دارد؛ چون آنها از نظر هزینه و کیفیت متنوع هستند. کلاه گیس ها بهمراقبت منظم نیاز دارند و ماهانه هزینه ای بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دارند. زمانی که یکی را خرید میکنید، سعی کنید آن را با رنگ، ضخامت و فر موی خودهماهنگ کنید.

 

عمل پیوند مو چگونه عمل میکند؟

پزشک موی سالم را از پشت و طرفین سر برمیدارد و به بالای سر انتقال میدهد. این فرایند میتواند هزینه زیادی داشته باشد و حتی ممکن است چندین بار قبل از تأثیر، این کار را تکرار کنید.  بعد از دو ماه، بیشتر موهایی را که پزشک پیوند زده است از دست میدهید، اما تار موهای جدید شروع به رشد میکنند. بعد از ۶ ماه، طبیعی جلوه میکند.

 

از آنچه دارید بهترین استفاده را ببرید

شگردهای آرایش مو میتواند ریزش مو را متوقف کند. با کوتاه نگه داشتن موهای در حال ریزش میتوانید از شانه کردن بیش از حد جلوگیری کنید. برخی شامپوها، حالت دهنده ها و محصولات آرایشی ممکن است بر موهای شما تأثیر داشته باشد. همچنین، از رژیم غذایی متعادلی استفاده کنید و با موهای خود را به آرامی رفتار کنید.