در دنیای پر اضطراب و پر از آلودگی امروزه‌ی جوامع بشری ریزش مو تبدیل به یکی از مشکلات نسل جوان شده است و از همین رو انواع و اقسام درمان‌های شیمیایی و کاشت مو بازار داغی پیدا کرده‌اند. در این مطلب با ۱۸ روش بی‌نظیر برای جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان آشنا شوید. با ما همراه باشید.

جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان

۶ روغن گیاهی برای ماساژ پوست سر برای جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان

۱.روغن زیتون

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌تواند باعث جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان شود. همچنین، روغن زیتون میتواند موهای شما را بخوبی تغذیه کند. امروزه روغن زیتون در همه فروشگاه‌ها موجود و به راحتی قابل دسترس است. برای این منظور  روغن زیتون را باید حرارت داده طوری که بیش از اندازه داغ نشود و فقط تقریبا تا ۴۰ درجه سانتی گراد گرم شود. آن را روی پوست سر قرار داده، سر خود را با یک کلاه حمام به مدت یک ساعت بپوشانید و سپس آن را با آب شستشو دهید.

۲.روغن اسطوخودوس

ماساژ پوست سر موجب گردش خون در آن شده و فعالیت فولیکول‌های موی را فعال می‌کند و باعث جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روزانه چند دقیقه را به ماساژ پوست سر خود با چند قطره اسانس اسطوخودوس یا برگ بو در پایه روغن بادام یا کنجد اختصاص دهید.

۳.روغن گل ختمی

گل ختمی چینی با داشتن خواص طبیعی بسیار زیاد میتواند موجب درمان ریزش مو شود. بعلاوه، این گیاه رشد مو را تقویت کرده، شوره سر را درمان و از سفید شدن زودهنگام موها جلوگیری می‌کند. در اینجا چند توصیه برای چگونگی استفاده از این محصول را برایتان ذکر می‌کنیم. ابتدا، ۱۰ عدد گل ختمی چینی را در در ۲ فنجان روغن نارگیل ریخته و این ترکیب را بجوشانید تا جاییکه گل ختمی‌ها مثل زغال سیاه شده و بسوزد. روغن گل ختمی‌ها را گرفته، روی موهای خود قرار دهید و اجازه دهید این روغن تمام شب روی موهایتان بماند. صبح روز بعد موهای خود را با آب بشویید. این کار را ۳ بار در هفته انجام دهید تا تاثیر آن را مشاهده کنید.

۴.روغن نارگیل

درمان شپش سر

روغن نارگیل حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که مو را تقویت می‌کند و به آن درخشندگی طبیعی می‌دهد. هم‌چنین خواص ضدمیکروبی دارد که با عفونت پوست سر مبارزه می‌کند.

۱. برای شروع می‌توانید روغن را به آرامی گرم کنید و آن را درون یک کاسه‌ی کوچک بریزید.

۲. روغن را با ملایمت به پوست سر و ریشه‌ی مو بمالید. با حرکات دایره‌ای کوچک ماساژ دهید.

۳. شما می‌توانید بگذارید روغن ۳۰ دقیقه، یا در طول شب روی سرتان بماند و سپس مثل همیشه شامپو کنید.

۵.روغن بادام

یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ یا شیرین را گرم کنید و هر شب قبل از خواب بر روی پوست سر بمالید و بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید.
همچنین خوردن روزانه چند عدد بادام شیرین و یا اضافه کردن روغن بادام شیرین به سالاد هم از ریزش مو جلوگیری می کند.

۶. روغن رزماری

جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان با این ۱۸ چیز بی‌نظیر

می توانید به شامپوی خود کمی روغن رزماری اضافه کنید به ازای هر اونس شامپو ۲ قطره روغن رزماری اضافه کنید و سپس قوطی شامپو را به خوبی تکان دهید و هنگام استحمام اجازه دهید برای چند دقیقه شامپو بر پوست سر شما بماند و سپس آبکشی کنید و ترجیحا برای این منظور از شامپو بچه استفاده کنید.

مطلب مرتبط : روش های جلوگیری ریزش مو: ۴ روش برای جلوگیری ریزش مو

۶ ماده مغذی برای پوست سر و جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان

۱. مواد غذایی حاوی روی

مواد غذایی حاوی زینک یا همان روی برای جلوگیری از ریزش مو ضروری است. البته جذب زینک بیش از حد نیز موجب ریزش موها می‌شود زیرا میزان تستوسترون تولیدی بدن را افزایش می‌ دهد. میزان زینکی میزان نیاز روزانه به زینک ۱۱ میلی ‌گرم است. اگر به این میزان استفاده شود از ریزش موها جلوگیری می ‌شود.

۲.مواد غذایی حاوی آهن

آهن یکی از مواد معدنی لازم و ضروری برای متوقف کردن ریزش موها به شمار می‌رود. آهن به دو شکل آهن heme iron در مواد غذایی حیوانی و آهن non-heme در مواد غذایی گیاهی موجود است. کمبود آهن موجب کمخونی می‌شود و باین ترتیب ریزش مو افزایش می‌یابد. پس، می‌توانید با مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی، بروکلی، اسفناج و کلم پیچ مواد غذایی سرشار از آهن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۳.مواد غذایی حاوی ویتامین آ

گفته میشود که ویتامین‌ها بطور کلی برای سلامت و بطور خاص برای مو خوب هستند. بنابراین، بهتراست که برای کاهش ریزش مو چند میلی گرم ویتامین آ را به رژیم غدایی خود اضافه کنید.

همانطور که می‌دانیم ویتامین A نوعی آنتی اکسیدان است. این ویتامین، تولید سبوم در پوست سر را افزایش داده و موجب رشد مو می‌شود. سیب زمینی شیرین دربردارنده مقادیر فراوانی از بتاکاروتن است.

۴.مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳

امگا ۳, درمان پولیپ بینی, درمان درد آرتریت

برخی از مواد غذایی حاوی سطوح بالایی از امگا۳ عبارتند از ماهی‌های چرب، زرده تخم‌مرغ، تخم ماهی و شیر که باید در رژيم غذایی خود اضافه کنید. همچنین ذکر این نکته ضروری است که تخم کتان منبعی غنی از اسید چرب امگا ۳ است. این ویژگی برای درمان و تحریک رشد مو بسیار مفید است. بنابراین، سعی کنید تا ریزش موهای خود را با مصرف روزانه یک قاشق پودر تخم کتان کنترل کنید. میتوانید از تخم کتان در سالادها، سوپ ها، اسموتی‌ها و… استفاده کنید. همچنین می‌توانید روغن تخم کتان را بصورت موضعی روی موهایتان قرار دهید.

۵.مواد غذایی حاوی پروتئین

پروتئین نقش بسیار مهمی در ساختار مو دارد. بنابراین، کمبود پروتیین منجر به موهایی سست و ریزش مو می‌شود. دریافت پروتئین به میزان کافی می‌تواند به تولید آمینواسیدها پرداخته و آمینواسید نیز موجب تقویت و استحکام مو می‌شود. پروتیین هم در شامپوها و هم در مواد غذایی وجود دارد. شما می‌توانید با مصرف غذاهای دریایی، گوشت پرندگان، شیر، پنیر، ماست، تخم‌مرغ، حبوبات، گوشت گاو بدون چربی، سویا و…پروتیین لازم را تامین کنید. منابع گیاهی پروتئین مخصوص گیاهخواران عبارتند از: تمپه، توفو، حبوبات، مغزها، برنج قهوه ای، بروکلی و…

۶.مواد غذایی حاوی ویتامین E

ویتامین E عاملی برای تحریک گردش خون شناخته شده است. این ویتامین بدون شک منجر به گردش خون خوبی در پوست سر شده و فولیکول‌های مو را بارور نگه می‌دارد.

۶ کار برای جلوگیری از ریزش مو در مردان و زنان

۱. پرهیز از سیگار و نورخورشید

کاملا واضح و مشخص است که سیگار و نور خورشید برای سلامت و بویژه موهای شما مضر هستند. آنها موجب ریزش مو شده و مانع از رشد مو می‌شوند. طبق مطالعه‌ای که درمورد شیوه‌های طبیعی متوقف کردن ریزش مو انجام شد، محققان نشان می‌دهند که مصرف سیگار و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید دلایل اصلی ریزش و ازدست دادن موها هستند.

پاکسازی و سم زدایی کلیه ها, ترک سیگار

۲. محدودیت استفاده از سشوار

گرما پروتیین‌های مو را تضعیف کرده و به موهای شما آسیب می‌رساند. درصورتیکه موهای شما بطور مداوم در معرض گرما و خشکی قرار داشته باشد، خشک و شکننده خواهد شد. پس بهتر است که موهای خود را بصورت طبیعی خشک کنید. استفاده از وسایلی مثل بیگودی‌های برقی، برس‌های برقی و اتوهای برقی را تا حد امکان محدود کنید. توجه کنید که این گونه وسایل می‌توانند پوست سرتان را سوزانده و به فولیکول‌های مو آسیب بزنند.

۳. کاهش استفاده از رنگ‌ها و مواد شیمیایی

استفاده از مواد و رنگ‌های شیمیایی خطر آسیب جدی به موهای شما را به همراه دارد. موهای خود را بیشتر از هر ۴ تا ۶ هفته یک بار رنگ نکنید. پیشنهاد می‌شود که بعد از شامپو از یک نرم‌کننده استفاده کنید.

۴. جلوگیری از کشیده شدن زیاد از حد موها

یکی از دلایلی که موجب ریزش مو می‌شود عبارت است از محکم کشیدن و بستن موها. در برخی از مدل‌های مو مثل دم اسبی محکم، بافت‌های سفت و محکم، بافت افریقایی و گیس بافت موهای شما با کش و گیره به شدت کشیده می‌شود. در صورتی که این مدل موها هرروز تکرار شود، می‌تواند باعث ریزش مو بشود.

۵. انجام مدیتیشن

مدیتیشن به شدت برای سلامت جسمانی و ذهنی مفید است. بعلاوه، مدیتیشن تمرینی بسیار ساده و بدون هزینه است. شما می‌توانید هر لحظه و هرجا این تمرین را انجام دهید. فواید مدیتیشن را نمی‌توان انکار کرد. مدیتیشن به متمرکز شدن و ایجاد آرامش در شما کمک می‌کند. باین ترتیب، می‌توانید افکار منفی را زدوده و استرس را مدیریت کنید. بطور خلاصه، مدیتیشن بطور کلی برای سلامت شما و بویژه برای موهایتان مفید است.

۶. نفس عمیق

نفس عمیق یکی از تکنیک‌های اصلی و پایه‌ای در یوگا است. تنها لازم است که ۵ دقیقه زمان به این کار اختصاص دهید. شما می‌توانید این کار را در هرجا انجام دهید. این تمرینی بسیار آسان و راحت است. وضعیت خود را در حالی صاف و مستقیم تنظیم کنید، چشمهایتان را ببندید و روی نفس کشیدن خود تمرکز کنید.

در این مطلب ما ۴۲ راه طبیعی برای متوقف کردن و رشد مجدد موها در خانه را برای شما شرح دادیم. امیدواریم که این مطلب برای شما جالب و مفید بوده باشد. مراقبت صحیح از موها و تغییر سبک زندگی راههای مناسبی برای متوقف کردن ریزش موها به شکل خانگی است.