آسیب دیدن مو به چه علت اتفاق می افتد؟

چرا مو، آسیب میبیند؟

 

آسیب دیدن مو، به دلیل آسیب های فیزیکی است که هر روز روی موها به وجود می آید. برای جلوگیری از این آسیب ها باید این عوامل را شناسایی کرده و تغییرات لازم را در سبک زندگی داده و با درمان های مناسب شرایط مو را به حالت اولیه خود در آورد.

 

  درمان خارش پوست سر برای جلوگیری از آسیب دیدن مو


برخی بیماری های پوستی روی سر باعث خارش موها می شوند. اما خاراندن پوست سر برای پوست مضر بوده و در صورتی که فردی موهای خود را بخاراند، ممکن است با التهاب پوست سر و یا ریزش مو مواجه شود. خاراندن کف سر در طول زمان موها را ضعیف کرده و آسیب های دائمی به ریشه مو وارد می کند. به همین دلیل توصیه می شود که در صورت حس خارش به پزشک متخصص مراجعه کرده و پس از فهمیدن علت آن، برای درمان اقدام کنید.

 

  کوتاه کردن مداوم موها جهت جلوگیری ازآسیب دیدن مو


معمولا موهای بلند نسبت به موهای کوتاه، آسیب پذیرتر هستند. به همین دلیل به کسانی که موهای آسیب دیده و حساسی دارند، معمولا توصیه می شود که مدل موهای کوتاه تر را امتحان کنند تا سلامت کلی موها تامین شود. به علاوه علت آسیب دیدگی موها باید مشخص شده و نسبت به درمان آن اقدام شود.
به علاوه از آن جایی که انتهای موها مسن تر از ابتدای موها هستند، بهتر است مراقبت های بیشتری از انتهای موها به عمل آورد. زیرا این قسمت بیشتر در معرض آسیب های مختلف بوده و سالم بودن آن نیازمند رسیدگی بیشتر است.

 

  مراقبت بیشتر از موها در سنین بالا و جلوگیری از آسیب دیدن مو


با بالا رفتن سن، رشد موها کاهش می یابد. به علاوه از آن جایی که موها به اندازه قبل ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را جذب نکرده و خشک تر هستند، سریع تر از موهای جوان آسیب می بینند. به همین دلیل نیز توصیه می شود که کسانی که مسن تر هستند، پروسه های شیمیایی کمتری روی موهای خود به کار ببرند.

 

  حالت دهی به مو با ابزار مناسب برای جلوگیری از آسیب دیدن مو


این که بدانید چه موقع باید از چه وسیله ای استفاده کنید تا آسیب کمتری به موها وارد شود، اهمیت زیادی دارد. به طور مثال فقط موهای خشک را باید شانه کرده و حالت داد. یکی از مهم ترین علل آسیب دیدن موها، شانه کردن موهای خیس است. اما اگر کسی بخواهد گره موهای خیس خود را باز کند، بهتر است برای این کار از یک شانه دندانه درشت کمک گرفته و بدون کشیدن مو و به آرامی این کار را انجام دهد.

همچنین نباید بیش از اندازه موها را شانه کرده و یا برس کشید؛ زیرا همین کار باعث آسیب رساندن بیشتر به مو می شود.

چه برای حالت دادن مو از کش مو استفاده کنید و چه این کار را با سنجاق سر انجام دهید، باید به خاطر داشته باشید که گیره ها و کش های مو باعث آسیب رساندن به موها می شوند. به علاوه نباید برای حالت دادن به موها، آن ها را بیش از اندازه کشید. زیرا این کار به ریشه آن ها صدمه می زند. حتی دم اسبی بستن موها نیز به موها صدمه زده و بسیاری از خانم هایی که دائماً موهای خود را دم اسبی می بندند، از رشد نکردن و یا رشد کم موهای خود شکایت می کنند

 

 

  استفاده از قیچی مناسب در هنگام کوتاهی مو جهت کمتر آسیب دیدن مو


در کوتاهی مو، قیچی به کار رفته روی موها باید کاملا تیز باشد تا به موها صدمه نزند. همچنین تیغه های این قیچی باید طول کمتری از انگشتان دست داشته و به راحتی در دست قرار گیرد. این کار کنترل قیچی را ساده تر می کند. به علاوه باید موها را به طور مرتب و حداکثر هر 2 ماه یکبار مرتب کرد تا انتهای موها آسیب کمتری ببیند.

 

 

  اجتناب از رنگ و دکلره کردن مو برای جلوگیری از آسیب دیدن جدی مو


دکلره کردن و رنگ کردن موها نیز باعث آسیب رساندن به آن ها می شود. به علاوه گفته می شود که برخی از پروسه های شیمیایی باعث حجم دادن به موها می شوند. علت آن هم فاصله گرفتن مو از ریشه است. این حجم گرفتن تبلیغاتی، به دلیل سالم بودن موها نیست و این پروسه تنها موها را ضعیف تر و صدمه پذیر تر می کند.


به علاوه نباید فراموش کرد که در رنگ کردن موها باید در محدوده رنگ اصلی خود بمانید. یعنی نباید موها را خیلی روشن تر و یا خیلی تیره تر از آن چه که هستند، رنگ کنید.

 

  فر کردن یا صاف کردن موها عاملی برای آسیب دیدن مو


در فر کردن و یا مجعد کردن موها نیز از مواد شیمیایی استفاده شده و به همین دلیل این پروسه ها نیز آسیب های زیادی به مو وارد می کنند. در پروسه صاف کردن نیز از ماده ای برای ریلکس کردن موها استفاده می شود که این ماده موها را ضعیف می کند. درست است که این کار مدل دادن به موها را راحت تر می کند و در ظاهر موها سالم هستند ولی در عمل این طور نیست و این پروسه شیمیایی آسیب های زیادی به موها وارد می کند.