از آسیب رساندن به موها خودداری کنید

 

براي داشتن موهاي سالم، از غذاهای مفید و مغذی تغذیه کنید

    پروتئین کافی بخوريد. پروتئین برای داشتن موهای محکم و مقوی بسیار ضروری است. کمبود پروتئین می‌تواند به خشکی، ضعیف شدن موها و درنتیجه ریزش مو منجر شود. پروتئین کافی آمینواسید موردنیاز موها برای قوی‌تر کردن آن‌ها را فراهم می‌کند. دریافت پروتئین با خوردن غذاهای دریایی، مرغ، شیر، پنیر، ماست، تخم‌مرغ، حبوبات، فیله گوشت، سویا، گوشت گاو بدون چربی و شکلات‌های حاوی پروتئین امکان‌پذیر است. گیاهخواران، کسانی که محصولات لبنی مصرف نمی‌کنند، و سایر افراد می‌توانند پروتئین غیر حیوانی خوب را از تمپه، توفو، نان گندم کامل، کره بادام‌زمینی، برنج قهوه‌ای، عدس، کوینولا، آجیل، سیتان، لوبیا، و کلم بروکلی دریافت کنند.
    مقادير بالايي از آهن را مصرف كنيد. آهن یک ماده معدنی ضروری است که در فرم آهن Heme در منابع غذایی حیوانی و آهن non-heme در منابع گیاهی يافت می‌شود. کمبود آهن می‌تواند موجب کم‌خونی و اختلال در تغذیه فولیکول‌ها و درنتیجه افزايش ريزش مو شود. جهت جلوگیری از آن، غذاهای سرشار از آهن را به‌طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید.
    رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشيد. شاید یکی از ساده‌ترین پاسخ‌ها برای سؤال بهترین راه جلوگیری از ریزش مو، همین تغذیه باشد. تغذیه مناسب یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای داشتن موها، پوست و بدنی سالم است. بدن سالم موهای سالمی هم خواهد داشت. رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات احتمال ریزش مو را به‌شدت کاهش می‌دهد.
    ویتامین C مصرف كنيد. مواد غذایی حاوی مقادیر بالای ویتامین C موجب جذب آهن می‌شوند، بنابراین سعی کنید مواد غذایی غنی از ویتامین C را همراه با غذاهای سرشار از آهن مصرف نمایید تا آهن بیشتری جذب بدنتان شود. به‌علاوه، ویتامین C باعث افزایش تولید کلاژن در بدن شما شده و مویرگ‌های تغذیه‌کننده موها را مقوی می‌کند. بهترین منابع ویتامین C عبارت‌اند از :
        میوه‌های خانواده مرکبات، کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل، سیب‌زمینی پخته و گوجه‌فرنگی.
        زغال‌اخته، تمشک و توت‌فرنگی نیز منابع خوبی هستند.
    مقادير كافي از اسیدهای چرب امگا 3 را مصرف نماييد. امگا 3 چربی بسیار مهمی است که بدن به‌تنهایی قادر به توليد آن‌ نمی‌باشد، ولی باید از طریق تغذیه دریافت شود.

 

    کمتر از سشوار استفاده کنید. برای جلوگیری از ریزش مو کمتر از سشوار استفاده کنید گرما پروتئین‌های مو را ضعیف می‌کند. گرما و سشوار مداوم می‌تواند موجب موخوره و شکنندگی مو و درنتیجه ریزش مو گردد. لوازم دیگر از قبیل بیگودی گرم، برس داغ و اتوی مو، نیز می‌توانند تأثیری مشابه داشته باشند.
    از پرمها اجتناب کنید. پرمینگ همان صاف کننده‌ها و فر کننده‌های شیمیایی هستند که هر دو آسیب‌های فراوانی به موها می‌رسانند. کارکرد آن‌ها به گونه‌ایست که پیوندهای داخلی مو را شکسته و به نحوی بازسازی می‌کند که باعث صافی یا فر شدن موها می‌شود.
    از رنگ موهای شیمیایی کمتر استفاده کنید. استفاده مداوم از رنگ موی شیمیایی شانس آسیب زدن به موها را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.
    موهایتان را دکلره نکنید. این کار ساختار طبیعی موها را تغییر داده و آسیب‌پذیری آن‌ها را بیشتر می‌کند. شما با دست خود موهایتان را ضعیف‌تر می‌کنید، بنابراین دکلره‌ای که همراه با سشوار و مدل‌دهی باشد، موجب آسیب جدی به موها می‌گردد.
    موها را محکم نکشید. آرایش روزانه مو با مدلهایی که به کشیدن محکم مو، کش مو و کلیپس نیاز دارند، می‌تواند موجب ریزش موها گردد. به‌عنوان‌مثال، بستن دم‌اسبی‌ مو و بافت‌های محکم در صورت تداوم می‌تواند موجب ریزش قابل‌توجه موها گردد.

همواره از موهای خود مراقبت نمایید

    موها را با شامپوی ملایم شستشو دهید. شستشوی موها به دلیل تمیز نگه‌داشتن مو و پوست سر می‌تواند مانع از ریزش موها شود (مانع از بروز عفونت‌هایی که باعث ریزش مو هستند، می‌شود). ازآنجایی‌که شامپو روغن طبیعی موها را کاهش می‌دهد بهتر است موها هرروز شسته نشوند و حداقل یک روز در میان این کار را انجام دهید.
    با بررسی ترکیبات تشکیل‌دهنده، شامپویی ملایم انتخاب کنید. استفاده از یک شامپوی ملایم به حفظ سلامت پوست سر و نوک موها کمک می‌کند. بررسی مواد تشکیل‌دهنده شامپو می‌تواند شمارا دریافتن شامپوي ملايم كمك كند. از مصرف شامپوهاي حاوي سولفات، پارابن، و / یا سولفونات اجتناب كنيد. در عوض شامپوهایی را انتخاب کنید که اولین ترکیبات آن‌ها پس از آب، اسیتونات یا گلوکوزید هستند.
    پوست سر را ماساژ دهيد. ماساژ پوست سر با روغن‌های مغذی (مانند روغن نارگیل، رزماری، اسطوخودوس یا بادام) جریان خون در سطح پوست سر و فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهد. مالش و ورز دادن پوست سر، پوست را گرم کرده و باعث افزایش گردش خون می‌شود. بنابراین سلول‌های موجود در فولیکول مواد مغذی فراوانی دریافت کرده و رشد موها بیشتر می‌شود. ماساژ از بهترین راه جلوگیری از ریزش مو ، باعث آرامش شما و درنتیجه کارکرد بهینه بدن می‌شود.

 

        ماهی سالمون، ماهی تن و ماهی خال‌مخالی سرشار از امگا ۳ هستند.
        آجیل و دانه‌ها به‌ویژه تخم کتان، تخم کدوتنبل و مغز گردو از دیگر منابع گیاهی امگا ۳ هستند.
    غذاهای غنی از بیوتین مصرف نماييد. بیوتین ویتامین B قابل‌حل در آب است. این ويتامين از اهمیت ویژه‌ای برای موهای شما برخوردار است، زيرا کمبود آن می‌تواند باعث شكنندگي موها و تسريع ريزش مو گردد. بهترین منابع بیوتین غلات کامل، جگر، سفیده تخم‌مرغ، آرد سویا، گردو و مخمر هستند. سبوس غلات نیز سرشار از روی است که كمبود آن موجب خشكي و خارش پوست سر و درنتیجه ريزش مو می‌گردد.

 

در مواردی که ریزش مو بسیار حاد باشد و به درمان‌های قبلی جواب ندهد، کاشت مو با توجه به میزان ریزش مو و شرایط خاص هر فرد به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

ماینوکسیدیل و فیناستراید موضعي از نازک شدن مو جلوگيري كرده و رشد موي جدید را تحريك می‌کند. این داروها به افراد داراي الگوهاي متفاوت ريزش مو كمك می‌کند.

مراجعه به پزشک

پزشک با توجه به شرایط شما ممکن است یکی از درمان‌های زیر را انتخاب کند:

    داروها
    پي از پي (PRP)‌
    لیزر درمانی

لیزر درمانی

لیزر درمانی دوز پايين، انرژی نور را به‌طور مستقیم به پوست سر منتشر می‌کند. این انرژی متابولیسم سلولی را تقويت كرده و گردش خون و اکسیژن‌رسانی به فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهد.
مزوتراپی

مزوتراپي، درماني مبتنی بر تزریق داروهای خاص ساخته‌شده برای تزريق به مزودرم است. مقادیر اندك از طریق یک سرنگ مخصوص به نام مزوگان تزریق می‌شود. این فرآيند در دستیابی به بهترین نتایج ممکن كمك می‌کند.
کاشت مو