آیا می توانید ریزش مو را برآورد کنید؟

بله. پزشک می تواند از مقیاس Savin استفاده کند. ریزش مو از تراکم طبیعی مو تا طاسی جلوی سر، که به ندرت بروز می کند، متفاوت خواهد بود. مقیاس  Savin به پزشک کمک می کند الگوی طاسی زنانه را تعیین کند که پزشک آن را آلوپسی آندروژنیک androgenic alopecia یا الگوی طاسی مردانه می نامد. این الگو معمولا به عنوان الگوی طاسی مردانه شناخته می شود، اما حدود 30 میلیون زن در امریکا به آن دچار هستند. متخصصین تصور می کنند ژنتیک و افزایش سن همراه با تغییرات هورمونی دوره یائسگی نقش مهمی در ریزش موی زنان دارند. موهای تمام سرتان ممکن است نازک شوند که ریزش از وسط سر شروع می شود.

تشخیص علت از دست دادن مو

۱- پزشک خود را ملاقات کنید تا وضعیت سلامت شما را بررسی نماید .چندین بیماری به طور موقت یا دائم می تواند بر روی رشد و سلامت موی شما تاثیر گذار باشد .

برخی از این شرابط عبارتند از:

    کم خونی فقر آهن
    شرایط تیروئید
    کمبود روی، ویتامین D و احتمالا گروه ویتامینB
    تغییرات سطح هورمونی آندروژن، هورمون تستوسترون و هورمون استروژن
    بیماری اتوایمیون
    استرس شدید روانی
    آسیب فیزیکی
    عفونت سر و پوست و اختلالات پوستی
    دیابت
    لوپوس
    Trichotillomania
    کاهش شدید وزن یا تغییرات شدید در رژیم غذایی.
    عفونت شدید همراه با تب بالا.

۲- شرایط پزشکی را درمان کنید. شرایط پزشکی می تواند منجر به مشکلات موقت یا دائمی ریزش مو شود.

با کمک پزشک متخصص ، و استفاده از مراقبت های پزشکی و بهداشتی در این زمینه می تواند به درمان بیماری و قطع ریزش مو کمک نماید ممکن است پزشک برای درمان ریزش مو نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشد.پس اماده باشید تا در این مورد عمیقا با دکتر صحبت کنید، هر رویداد حیاتی مهم که قبل از این مشکل رخ داده است، اقداماتی که برای حل آن انجام داده اید، و اینکه چقدر ممکن است باعث ریزش موی شما شود.

در صورتی که وضعیت پایه سلامت شما کشف شود متخصصانی که ممکن است بخشی از درمان شما باشند ممکن است شامل غدد درون ریز، متخصصین پوست، متخصصان تغذیه و روانپزشکان باشند.

۳- درک درستی از چگونگی رشد موهایتان داشته باشید . بسیاری از شرایط پزشکی ذکر شده در یکی از سه مرحله رشد مو دخالت می کند.

فاز anagen زمانی است که موهای شما به طور فعال رشد می کنند. حدود ۸۵٪ از موهای شما در هر زمان خاص در مرحله آناژن یا رشد می کنند.

فاز catagen کوتاه مدت زمان است،دوره ای حدودا دو هفته ای برای بازسازی فولیکول مو . رشد مو در طول مرحله کاتاژین متوقف می شود.

فاز Telogen فاز استراحت رشد مو در نظر گرفته می شود و دو تا چهار ماه طول می کشد. در پایان این مرحله موها از بین می روند. اکثر مردم معمولا به دلیل اینکه رشد مو که در مرحله تکامل است، معمولا هر روز حدود ۱۰۰ مو را از دست می دهند

بسیاری از شرایط پزشکی مو را تشویق می کنند تا وارد مرحله تلولژن شوند

۴-متوجه شوید که Telogen effluvium اغلب موقت است. بسیاری از بیماری های پزشکی که موجب می شود مو به فاز تلولژن منتقل شوند، می توانند درمان شوند.

از آنجا که موهای شما چند ماه در مرحله تلگودن باقی می مانند، ریزش مو ممکن است بلافاصله بعد از آن رویداد اتفاق نیفتد. این شامل آسیب فیزیکی و فشارهای شدید عاطفی می شود.

۵-نقش ژنتیک را در نظر بگیرید.در صورتی که یکی از اعضای خانواده به ریزش موی ارثی دچار است.ممکن است شما نیز مستعد باشید.
جلوگیری از ریزش مو

یکی از موارد مهم در سلامتی افراد، جلوگیری از ریزش مو است. ریزش فولیکول های مو به مرور می تواند منجر به طاسی منطقه ای شده و فرد از این مسئله احساس ناخوشایندی کند. سپس نیاز به اقدامات متعددی از جمله کاشت موی سر و یا ترمیم مو باشد.
ریزش مو یک بیماری است و باید آنرا کاملا جدی گرفت. اینکه موهای سر و یا ابروی شما بریزد، مسئله طبیعی نیست و باید دلیل آن به دقت بررسی شود. اما آیا می توان از ریزش مو پیشگیری کرد؟ بطور خلاصه روش های جلوگیری از ریزش مو کدامند؟

جلوگیری از ریزش مو

باید برای اینکه موهایتان را سالم نگه دارید، با استفاده از روش های مختلف نه تنها مانع ریزش آنها شوید بلکه می توانید به پر پشت شدن موها نیز کمک کنید. این روش ها خود شامل انواع مختلفی هستند: رعایت بهداشت پوست و مو، مصرف به موقع میوه، سبزی جات و بطور خلاصه مصرف ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن.
در نهایت اگر به موقع فرد نتوانست از ریزش مو جلوگیری کند، با استفاده از بهترین روش کاشت مو (که در زمان تدوین این مقاله تقریبا کاشت مو به روش Sut بهترین و به روزترین تکنیک به این منظور است) می توان تا حد زیادی موهای ریخته شده را جبران کرد و حتی در یک جلسه تا چهارده هزار تار مو را هم کاشت. ولی در مجموع بهترین حالت این است که از همان ابتدا مواظب سلامتی پوست و موهایتان باشید و قدر این نعمت خدادادی را بدانید.

 ریزش مو
حال بطور خلاصه ببینیم که مهم ترین عوامل ریزش چه هستند:
- شستشوی درست و خشک کردن صحیح موها
- ریزش موی ارثی
- اضطراب و استرس شدید
- بیماری های پوستی
- زخم و خارش و یا عفونت
- کمبود ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن
- بالا رفتن سن
- بیماری ها و مشکلاتی مانند ناراحتی تیروئید
- دوران حاملگی
- تغذیه

اینها تعدادی از مهم ترین دلایل ریزش مو هستند که در دهه های اخیر موجب بروز این مشکل در میلیون ها نفر در سطح جهان شده اند. چرا که امروزه با وجود مشکلات فراوان در جهان، بیماری ها و ناراحتی های مختلف هم بیشتر و بیشتر شده و موجب بروز مشکلات جدی در سلامتی مردم دنیا از جمله مسئله ریزش مو شده است. به همین دلیل در سراسر جهان روز به روز مراجعه افراد به کلینیک های کاشت مو افزایش می یابد.
حال به اتفاق ببینیم که برای جلوگیری از ریزش مو و با توجه به موارد نامبرده در بالا، باید چه راهکارهایی را در نظر بگیریم؟ به عبارت بهتر چه کار کنیم تا موهای ما نریزد؟

پیشگیری از ریزش مو

در این بخش هر یک از موارد بررسی و راه حل های آنها را شرح می دهید:

- شستشو و خشک کردن:
این مسئله بسیار مهم است و باید همیشه به آن توجه داشته باشید که با عجله موها را زیر دوش نشورید. بهتر است در مرحله آخر استحمام، شامپو زدن صورت بگیرد و توجه داشته باشید که برای شستن موها از آب یخ یا داغ استفاده نکنید. بهترین حالت آب برای شستن موها، آب ولرم است. ضمنا موقع ماساژ سر با شامپو این کار را به آرامی انجام دهید و طوری با نوک انگشتان سر را به شامپو آغشته کنید که مواد آن به آرامی بر روی پوست پخش شود. این کار می تواند به گردش جریان خون در سر کمک کند.
- ریزش موی ارثی:
اگر خانواده شما دچار ریزش مو و یا طاسی شده اند، باید احتمال بروز آنرا جدی بگیرید. لذا بهتر است در صورتی که چنین افرادی به سنین بلوغ و یا اوایل دوره جوانی رسیدند مراقبت بیشتری از موهایشان کنند و در صورتی که ریزش موها شدید شد، از همان ابتدا به سرعت به پزشک مراجعه کنند.
- اضطراب و استرس:
این روزها در زندگی شهرنشینی، استرس و فشارهای روزمره بسیار زیاد است و طبیعی است که این مسئله می تواند موجب بروز انواع ناراحتی های روحی و روانی شود. متاسفانه یکی از عوارض جانبی این مشکلات و فشارهای زندگی روزمره، ریزش مو است. به کسانی که دچار چنین مشکلاتی هستند، توصیه می شود که حتما به مشاور روانشناس مراجعه کنند.
- بیماری های پوستی:
برخی از بیماری های پوستی اگر به موقع درمان نشوند ممکن است موجب ریزش مو در نواحی بدن بشوند. به این منظور بهتر است که برای درمان و رفع چنین مشکلاتی هر چه سریعتر افراد، جهت درمان مراجعه کنند.
- زخم و یا عفونت:
خارش شدید پوست سر می تواند موجب ایجاد زخم و یا خراش بر روی سطح آن شده و حتی این امر منجر به شل شدن ریشه تارهای مو شده و در نهایت موها در آن ناحیه بریزند. بهتر است در صورت بروز چنین مشکلاتی هر چه سریعتر به پزشک مراجعه و یا بجای خارش شدید پوست سر مراقبت های بهداشتی لازم در زمینه شستشوی مرتب موها را انجام بدهید.
- کمبود ویتامین و مواد لازم:
بسیاری از افراد – به خصوص در کشورهای رو به توسعه و یا عقب افتاده جهان – به دلیل کمبود مواد غذایی لازم مانند ویتامین ها به بدنشان، دچار ریزش مو می شوند. ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی درون میوه، سبزی جات، لبینات و غیره همه برای بدن انسان ضروری هستند. به خصوص ویتامین B که کمبود آن بیشترین ضربه را به رشد و بازسازی فولیکول های مو می تواند وارد سازد.
- تیروئید:
بسیاری از بیماری ها مانند ناراحتی های تیروئید، ممکن است در شرایطی منجر به از دست دادن موهای فرد شود و این مسئله هم در زنان و هم در مردان صدق می کند. ضمنا توجه داشته باشید که در این شرایط ممکن است فرد دچار طاسی نشود ولی ریزش موهای وی چنان شدید شود که وی دچار کم پشت شدن موها شود.
- دوران حاملگی:
در دوران حاملگی و پس از آن به دلیل تغییرات هورمون های بدن، ممکن است مادر دچار ریزش شدید مو شود. ولی معمولا بعد از به دنیا آمدن نوزاد، به مرور این مشکل برطرف می شود. خوشبختانه این حالت معمولا بسیار نادر است.
- تغذیه و رژیم غذایی:
تغذیه و رژیم غذایی نقش مهمی در رشد و نمو تارهای مو دارد. بطوری که در کشورها و مناطقی از جهان که مردم تغذیه صحیح و سالمی دارند، معمولا به ندرت دچار ریزش مو می شوند و آمار افرادی که دچار این عارضه شده اند، بسیار کمتر است. کشورهای شرق آسیا – به خصوص ژاپن – از این دسته هستند. در چنین کشورهایی مردم با مصرف کم غذاهای سرخ کردنی، مصرف کم گوشت مرغ و گوشت قرمز، مصرف مداوم سبزی، میوه، غذاهای دریایی، لبنیات و غیره زندگی سالم تری دارند و کمتر دچار ریزش مو می شوند. به همین جهت در چنین کشورهای کلینیک های کاشت مو دیرتر از کشورهای دیگر تاسیس شد و مردم این نقاط جهان معمولا زندگی سالم تری دارند. فراموش نکنید که تغذیه سالم، می تواند علاوه بر مو به بهبود سطح زندگی شما در بسیاری از زمینه های دیگر هم کمک کند.


دلایل ریزش مو


از موارد دیگری که می تواند تا حدودی باعث جلوگیری از ریزش مو شود، می توان به ورزش(که منجر به افزایش جریان خون در سطح بدن و آب شدن چربی ها می شود) ، ماساژ موهای سر با مواد طبیعی و روغن های گیاهی (مانند روغن نارگیل، روغن کنجد، زرده تخم مرغ و غیره )، دوری کردن از محیط های آلوده (تا حد امکان) و استفاده صحیح از شانه و برس و استفاده کم از مواد شیمیایی و آرایشی (برای خانمها) اشاره کرد. از این طریق می توانید موجب کمک به پر پشت شدن مو های خود شوید.