علت ریزش مو : درمان سرطان

شیمی درمانی و پرتو درمانی دو روش رایج برای درمان سرطان هستند که هر دو باعث ریزش مو می شوند. در جستجوی این روش ها برای از بین بردن سلول های سرطانی، هر دو روش به فولیکول موها آسیب می زنند و باعث ریزش موها می شوند. اما این آسیب تقریبا همیشه کوتاه مدت است. زمانی که درمان تمام می شود، موها دوباره رشد می کنند.

درمان ریزش مو در شیمی درمانی با قرص های ضدبارداری

غالبا بیماران شیمی درمانی با مشکل ریزش مو دست و پنجه نرم می کنند با استفاده از درمان به این روش ،موها آسیب خواهند دید اما پس از پایان دوره شیمی درمانی رشد موها از سرگرفته خواهد شد برای مقابله و پیشگیری از این امر می توانیم راهکارهای پزشکی مناسبی در پیش بگیریم که در ادامه خواهید خواند .
شیمی درمانی، یکی از روش های درمانی سرطان است که سلول های سرطانی را به منظور تخریب مورد هدف قرار می دهد. با این حال، سلول های دیگری از بدن نیز که سریع تقسیم می شوند مانند فولیکول های مو، تحت تاثیر شیمی درمانی قرار می گیرند و آسیب می بینند. بنابراین، شیمی درمانی فقط به موهای سر آسیب نمی رساند، بلکه می تواند موهای ابروها، مژه ها و موهای قسمت های دیگر بدن را هم ضعیف کند. البته با گذشت چند هفته از پایان روند شیمی درمانی، رشد موها نیز دوباره شروع می شود. بالا بودن سطح آندروژن در بدن در بعضی از زنان، ریزش مو می تواند به علت وجود آندروژن یا هورمون های مردانه اتفاق بیافتد. حتی این مشکل می تواند وراثتی باشد یا در مسائلی مانند کیست تخمدان، بارداری و یائسگی ریشه داشته باشد.شیمی درمانی

ریزش مو بعد از شیمی درمانی

 یک فوق تخصص خون و هماتولوژی گفت:شیمی درمانی علاوه بر از بین بردن سلول های سرطانی، یک سری از سلول های طبیعی بدن که تکثیرشان زیادتر از حد معمول است را نیز از بین می برد که موها هم جزو این دسته اند.  با بیان اینکه به هرگونه دارو شیمیایی که برای بیماران استفاده می شود، شیمی درمانی گفته می شود، افزود:اما شیمی درمانی به عنوان یک اصطلاح برای بیماری های بدخیم جا افتاده است.دسته ای از داروها هستند که بر روی سلول های سرطانی تاثیر گذاشته و موجب توقف رشد یا از بین رفتن سلول های سرطانی می شود. در دوره ای که چرخه سلولی در حال ساخت جداره و هسته سلولی است، شیمی درمانی چرخه را متوقف کرده و در زمان خاصی از چرخه سلول، تخریب سلول های سرطانی را به دنبال دارد.شیمی درمانی

 شیمی درمانی
علت ریزش مو بعد از شیمی درمانی

وی در ادامه اضافه کرد:استفاده از شیمی درمانی، لوله هایی را که موجب چسبیدن DNA به یکدیگر شده و تشکیل کرومزوم های سرطانی می شود را تخریب می کند. پس از انجام شیمی درمانی عوارضی نظیر زخم دهان، سوزش و عفونت های ادراری، مشکلات گوارشی، ضعیف شدن ریه ها، تهوع، درد شکم و کاهش مغز استخوان بروز می کند. عوارض یاد شده محدود بوده و طی مدت زمان کوتاهی از بین می رود.شیمی درمانی درمان اولیه بیماری است و در این مرحله بیش از 99 درصد سلول های سرطانی از میان می روند تا علامت های اولیه پاک شوند. همچنین درمان اولیه در دو ماه اول انجام می شود و بقیه درمان نیز در سه سال اول دمان صورت می گیرد.

 وی اظهار کرد:برای درمان توده های خوش خیم، تنها راه درمان برداشتن آن توسط جراحی است، اما در توده های بدخیم سلول ها ماهیت تکثیر بیش از معمول دارند و به بافت های دوردست نیز دست اندازی می کنند که در این گونه موارد علاوه بر جراحی از شیمی درمانی هم استفاده می شود. عوارض ناشی از شیمی درمانی و میزان موفقیت درمانی آن وابسته به نوع سرطان و سن بیمار است.

برای کاهش شدت ریزش مو در طی دوره شیمی درمانی راه های مختلفی وجود دارد. اولین راه جلوگیری از ریزش مو استفاده از کلاه های سرد کننده است. این کلاه ها روی سر قرار داده می شوند و با سرد کردن جریان خون باعثمی شوند تا داروی کمتری به پوست سر و پیاز موها برسد، در نتیجه از شدت ریزش موها کاسته می شود. روی دیگر جلوگیری از ریزش مو تزریق نکردن دارو به داخل جریان خون است. به جای آن پزشکان با استفاده از فناوری نانو داروها را در محل تومور تزریق می کنند تا دور و اطراف محل تزریق را شیمی درمانی کنند و به دیگر قسمت ها از جمله موها سرایت نکند؛
البته این روش کمتر انجام می شود چون بیمارانی که شیمی درمانی کرده اند، می گویند وقتی از این روش هم استفاده می کنند؛ باز هم ۵۰ درصد موها می ریزد. بنابراین چه کاملاً طاس شود و چه نیمی از موهایش باقی بماند، باز هم باید از کلاه گیس استفاده کنند.

موهایم دیگر رشد نمی کنند؟

شدت ریزش مو در بیمارانی که شیمی درمانی می کنند، به حدی زیاد است که بیمار فکر می کند موهایش را برای همیشه از دست داده است. در حالی که این طور نیست و موهای بیمار یک تا سه ماه بعد از قطع دوره شیمی درمانی دوباره جوانه زده و رشد می کنند.

موهایم مثل قبل پرپشت می شوند؟

کسانی که شیمی درمانی می کنند، علاوه بر آسیب دیدن موهایشان دچار عوارض دیگری مانند اسهال و خونریزی نیز می شوند. از سوی دیگر چون این بیماری تحلیل برنده است، در نهایت همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا فرد در یک موازنه منفی قرار بگیرد که این امر روی رشد موهایش نیز تاثیر می گذارد. بنابراین مویی که دوباره رشد می کند به دلیل تاثیر مواد شیمیایی موجود در داروهای شیمی درمانی مانند سابق نیست و نتیجه اش رشد موهایی تنک و نازک است.

در این میان بعضی از شرکت ها ادعا می کنند شامپوهایی تولید کرده اند که ریشه موها را زنده کرده، فعالیتش را بیشتر و آن را ویتامینه می کنند. اما باید به این مسئله توجه داشته باشید که تنها کاری که شامپوها انجام می دهند، شستشوی پوست سر و ساقه مو است و چنین ادعاهایی واقعیت ندارد و تنها ترفندهای تبلیغاتی برای فروش بیشتر است. البته بیماران نگران نباشند زیرا با گذشت زمان این وضعیت بهبود پیدا می کند و موهایشان مانند سابق رشد می کنند.

داروهای گیاهی موثر است

چند داروی گیاهی مانند گزنه، رزماری و اکلیل کوهی می توانند در رشد سریع مو تاثیر بگذارند. داروهای تقویتی مانند بیوتین پس از طی دوره درمان نیز به رشد موها کمک زیادی می کنند.


در بیشتر موارد و در روش‌های درمانی گذشته که مبتنی بر اولویت جراحی‌ها در درمان سرطان‌ها، شیمی درمانی توسط برخی داروها موجب ریزش موی کامل مبتلایان به سرطان و در نتیجه کاهش چشمگیر سطح اعتماد به نفس آنها به علت تغییر ناخواسته در شکل ظاهریشان به علت از دست دادن موهای سر و حتی ابروهایشان می‌شد امروزه با انجام چند روش ساده و کاملاً مورد تأیید در محافل علمی و معتبر پزشکی جهان این مشکل نیز چاره‌ای دارد و یکی از متداول‌ترین این راه‌ها، خنک نگه داشتن پوست سر در حین انجام شیمی درمانی و چند ساعت بعد از آن است.
 
وی افزود: در هنگام شیمی درمانی به علت تأثیر فزاینده روزهای دارویی در کل بدن درصد قابل ملاحظه‌ای از این داروها نیز به پوست بدن نفوذ کره و علاوه بر افزایش زیاد خارش پوست سر، موجب ریزش موی افراد می‌شوند که با استفاده از داروهای نو ترکیب و جدید درمان‌های سرطان این مشکل تا حدودی حل شده است.
 
دکتر ملایری عنوان کرد: از ساده‌ترین و متداول‌ترین روش‌ها برای جلوگیری یا کاهش احتمال ریزش مو در انواع سرطان‌ها، استفاده از دستگاه‌های ویژه خنک کننده پوست سر در حین شیمی درمانی و پس از آن است، دستگاهی که امروزه در بیشتر مراکز درمانی و به منظور کاهش دمای پوست بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
این فوق تخصص خون اظهار داشت: در صورت استفاده صحیح به موقع و کنترل شده داروهای شیمی درمانی در سرطان‌های گوارشی، به جرأت می‌توان گفت که در 80 درصد از موارد مبتلایان به این سرطان‌ها به علت شیمی درمانی و ماهیت خود داروها نباید دچار ریزش مو شوند و با این عارضه در آن ها متر دیده می‌شود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: تجویز ناگهانی این روش خنک کننده با دوزهای بسیار قوی در مراحل اولیه شیمی درمانی می‌تواند به طرز قابل ملاحظه‌ای باعث افزایش روند ریزش مو در حین شیمی درمانی شود از سوی دیگر علاوه بر خنک نگهداری پوست سر، مبتلایان به سرطان می‌توانند از طریق مراجعه به متخصصین پوست و تغذیه و با افزایش و تقویت سطح مقاومت پوست و موی خود، از بروز عارضه ریزش مو به میزان قابل توجهی جلوگیری کنند. ریزش مو عارضه‌ای ناخوشایند است اما کاملاً مقطعی و موقتی که تا یک ماه بعد از انجام آخرین دوره شیمی درمانی کاملاً برطرف شده و موهای اولیه بیماران باز می‌گردد.