امروزه ریزش مو مشکلی رایج در میان زنان و مردان و گروه‌های سنی مختلف است. در ادامه میزان تأثیر ویتامین‌های مختلف و محصولات درمانی معروف بر روی رشد مجدد موها را بررسی می‌کنیم.

 

ویتامین‌های ضروری برای سلامتی و مو

کارشناسان حوزه سلامت معتقدند داشتن یک رژیم غذایی متعادل که شامل ۱۳ ویتامین ضروری است، می‌تواند به حفظ سلامت مو کمک کند. این ویتامین‌های ضروری عبارتند از ویتامین آ، دی، ای، کا، سی و گروه ب (تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، بیوتین، ویتامین ب ۶، ویتامین ب ۱۲ و فولیک اسید).

ویتامین دی و رشد موها

ویتامین دی باعث سالم نگه داشتن استخوان و پوست می‌شود. همچنین تحقیقات جدید نشان داده‌اند ویتامین دی با رشد مو نیز ارتباط دارد. طبق یک تحقیق جدید، این ویتامین به ایجاد فولیکول‌های جدید (منافذ کوچکی که موی جدید می‌تواند در آن رشد کند) کمک می‌کند.

طبق گفته محققان دانشگاه هاروارد، ویتامین دی همراه با دیگر مواد شیمیایی که به تازگی کشف شده‌اند، می‌تواند فولیکول‌های خفته را از خواب بیدار کند. کچلی زمانی رخ می‌دهد که همه فولیکول‌های مو به طور مداوم خفته باشند؛ اما حتی با فولیکول‌های بیدار مو همیشه تولید نمی‌شود.

محصولات درمانی مانند کف روگین و قرص پروپیشیا و همچنین مصرف کافی ویتامین دی به طور روزانه می‌توانند از ریزش مو جلوگیری کنند؛ اما هنوز رشد مجدد موها با استفاده از این محصولات به اثبات نرسیده است.

اداره مکمل‌های رژیمی آمریکا به بزرگ‌سالان توصیه می‌کند روزانه ۶۰۰ واحد بین‌المللی معادل ۱۵ میکروگرم ویتامین دی مصرف کنند. با این حال آمار نشان می‌دهد که بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود این ویتامین‌ هستند.

راه‌های طبیعی برای به دست آوردن ویتامین دی عبارتند از خوردن ماهی (قزل‌آلا، اره ماهی)، قارچ، حبوبات، نوشیدن آب پرتقال و شیر کم چرب. همچنین اگر بدن در معرض نور خورشید قرار گیرد، ویتامین دی تولید می‌کند.

مصرف بیش از حد ویتامین دی میزان کلسیم خون را بالا می‌برد و منجر به خستگی و مشکلات کلیوی می‌شود. ویتامین دی محلول در چربی است. پس سعی کنید مکمل خود را بعد از وعده غذایی بخورید تا این ویتامین راحت‌تر جذب شود.

ویتامین‌های ب و رشد موها

ویتامین‌های ب برای تنظیم متابولیسم و حفظ سیستم عصبی مرکزی مهم است. با این حال طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، این ویتامین‌ها برای سلامت پوست و مو نیز ضروری هستند. برخی متخصصین تغذیه معتقدند برخی از ویتامین‌های محبوب‌تر ویتامین‌های گروه ب مانند ب ۱۲(کوبالامین)، بیوتین و نیاسین باعث تقویت و رشد مجدد مو می‌شوند.

همواره سعی کنید ویتامین‌های موردنیاز بدن را از مواد غذایی به دست آورید.

شما می‌توانید تمام ویتامین‌های گروه ب را در غلات سبوس‌دار، گل کلم، هویج، سبزیجات دانستنی هایی از تاثیر ویتامین برروی رشد مو  با برگ سبز رنگ، جگر گوساله، مرغ، تخم مرغ، سویا، آجیل، آووکادو و حبوبات پیدا کنید.

ویتامین ب ۱۲ در مواد غذایی به دست آمده از حیوانات مانند گوشت و فراورده‌های لبنی یافت می‌شود. معمولاً افراد مسن‌ و گیاه‌خواران دچار کمبود این ویتامین می‌شوند. یک فرد بزرگسال باید ۲٫۴ میکروگرم ویتامین ب ۱۲ در روز مصرف کند. ویتامین ب ۱۲ نسبتاً امن است و بدون هیچ محدودیتی می‌توان آن را مصرف کرد. قبل از مصرف مکمل ب ۱۲ با پزشک خود مشورت کنید.

کارشناسان زیبایی و سلامت از منافع بیوتین برای مو زیاد گفته‌اند. با این حال، دانستنی هایی از تاثیر ویتامین برروی رشد مو شواهد بسیار کمی مبنی بر تأثیر مثبت این ویتامین بر روی رشد مجدد موها وجود دارد. بیوتین اگر بیش از حد مصرف شود ممکن است مشکلاتی برای پوست و ترشح انسولین به وجود آورد. میزان توصیه شده ۳۰ میکروگرم در روز است. طبق گزارش دانشگاه مرکز پزشکی مریلند، افراد بزرگسال به ندرت دچار کمبود بیوتین می‌شوند. این مسئله برای نیاسین نیز صادق است؛ اما سطح بالای آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد. ۱۶ الی ۱۷ میلی گرم نیاسین در روز مقدار مناسبی برای یک فرد بزرگسال است.

راه‌های دیگر برای کمک به رشد مجدد مو‌ها

ویتامین‌ها برای سلامت موها بسیار مهم هستند؛ اما تغییر در شیوه زندگی نیز می‌تواند دانستنی هایی از تاثیر ویتامین برروی رشد مو به همان اندازه مؤثر باشد، تغییراتی همچون:

کاهش مصرف ژل، کاهش استفاده از سشوار و عدم شانه زدن موهای خیس
کاهش استرس با ورزش حداقل ۳۰ دقیقه در روز
نوشیدن آب به میزان کافی (۶ الی ۸ لیوان در روز)

موهای شما نیاز به پروتئین و ویتامین دارد تا رشد کند. ازاین‌رو، نیاز به مواد مغذی مناسب و ویتامین‌ها دارد تا تقویت شود.

۱. ویتامین A
ویتامین A نقش مهمی در رشد مو دارد. مو را سیاه و براق نگه می‌دارد. ویتامین A حاوی آنتی‌اکسیدان است که پوست سر را مرطوب نگه می‌دارد و از خشک شدن مو جلوگیری می‌کند. ویتامین A به تقویت و ضخیم شدن مو کمک می‌کند. دانستنی هایی از تاثیر ویتامین برروی رشد مو سیب‌زمینی شیرین و هویج، زرده تخم‌مرغ، شیر، اسفناج، زردآلو خشک، انبه سرشار از ویتامین A هستند.

۲. بیوتین یا ویتامین B7
بیوتین، ویتامین H نامیده می‌شود و ویتامینی است که باعث رشد مو می‌شود دانستنی هایی از تاثیر ویتامین برروی رشد مو و از خانواده ویتامین B12 است. موهای شکننده و سلامت و بافت مو را بهبود می‌بخشد. بیوتین برای ضخامت و حجم مو بسیار عالی است. در تولید اسیدهای چرب و بسیاری دیگر از فرآیندهای مهم است. با توجه به بسیاری از کارکردهای مهم آن، بیوتین موجب افزایش سریع رشد مو می‌شود و موجب به دست آوردن موهای ضخیم با حجم زیاد، صاف شدن موها. تخم‌مرغ، مخمر، گل‌کلم، تمشک، موز، گردو، بادام سرشار از غنی از بیوتین هستند.

۳. ویتامین B12
دارای ویتامین B زیاد است که برای پیش‌گیری ریزش مو بسیار ضروری است.دانستنی هایی از تاثیر ویتامین برروی رشد مو  این ویتامین در جذب آهن به بدن کمک می‌کند و همان‌طوری که میدانیم علت ریزش مو کمبود آهن در بدن است. تخم‌مرغ، پنیر، پودر آب‌پنیر، شیر و ماست منابعی مهمی در تأمین ویتامین B12 مورد نیاز بدن هستند.

۴. ویتامین C
ویتامین C یک ویتامین رشد مو است که برای درمان سفید شدن زودرس مو و خشکی مو مؤثر است. دانستنی هایی از تاثیر ویتامین برروی رشد مو مصرف روزانه ویتامین C در بدن از طریق مواد غذایی یا مکمل‌های لازم است که برای حفظ سلامت مو لازم است. لیمو، نارنگی، توت‌فرنگی سرشار از ویتامین C هستند.

۵. ویتامین E
ویتامین E برای رشد مو ضروری است و مشکلات موهای خشک و خشن را برطرف می‌کند! موها را مرطوب و براق می‌کنددانستنی هایی از تاثیر ویتامین برروی رشد مو  و دانستنی هایی از تاثیر ویتامین برروی رشد مو همچنین پوست سر را سالم نگه می‌دارد و گردش خون را بهتر می‌کند. غذاهای غنی از ویتامین E به‌عنوان نمونه می‌توان از بادام، ماهی، شیر، بادام‌زمینی، اسفناج پخته‌شده، دانه آفتابگردان، سبزی‌های خشک نام برد.

۶. اسیدفولیک
معجزه دیگری از گروه ویتامین B است که به آن «ویتامین‌های مو» میگویند. این ویتامین نقش مهمی در ضخیم‌تر کردن مو دانستنی هایی از تاثیر ویتامین برروی رشد مو  دارد و از سفیدی زودرس مو جلوگیری می‌کند. تقریباً هر منبع که ویتامین B داشته باشد اسیدفولیک هم دارد؛ اما ویتامین B کمپلکس در این زمینه بسیار مناسب است. همه دانه گندم کامل و غلات و حبوبات حاوی اسیدفولیک هستند.
ویتامین‌ها برای موها لازم هستند؛ اما دو ماده مغذی دیگر وجود دارد که به جذب این ویتامین‌ها کمک می‌کنند که عبارت‌اند از: آهن و پروتئین‌ها.

آهن:
محققان دریافته‌اند که بخشی از دلایل ریزش مو و شکستگی مو ناشی از کمبود آهن است. مصرف مقدار مناسب آهن روزمره نه‌تنها سلامت خون را به‌خوبی تنظیم نموده بلکه باعث رشد مو نیز می‌شود. گوشت قرمز، سبزی‌های سبز برگ، بوقلمون، لوبیا، میوه‌های خشک مواد غذایی غنی از آهن هستند.

پروتئین‌ها:
پروتئین‌ها برای برق مو و قدرتمند کردن ریشه موها بسیار ضروری است. بدون این ماده مو کدر و شکننده شده و از بین می‌رود. غذاهای غنی از پروتئین مانند جوانه و شیر می‌تواند در تأمین پروتئین مورد نیاز بدن مؤثر باشند.
و در آخر، گاهی اوقات پیدا کردن منابع طبیعی این ویتامین‌ها سخت است و ناچاریم از مکمل‌ها استفاده کنیم. مکمل‌ها همواره در تفاوت زن و مرد به‌عنوان نیازها و مقادیر متفاوت است. این‌ها درواقع ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف که به رژیم غذایی اضافه می‌شوند.