تاثیر استرس بر ریزش مو

مو از پروتئینی بنام کراتین در ناحیه خارجی پوست سر و توسط فولیکول های (follicles) مو ساخته می شود، وظیفه فولیکول ها تولید مو می باشد، زمانیکه موی جدید ساخته می شود، موی قدیمی از پوست سر خارج شده و شما قادر به دیدن آن می شوید.

در واقع مویی که از سر خارج می شود، رشته ای از سلول های کراتینی مرده است.

متوسط موهای سر بزرگسالان حدود ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار است و از دست دادن تعداد کمی (مثلا ۱۰۰ عدد) از این موها در روز معمولا باعث نگرانی نمی شود.

چرخه رشد طبیعی مو ۲ تا ۶ سال طول می‌کشد. تاثیر استرس بر ریزش مو  در طول این دوره هر مو تقریبا یک سانتی متر در ماه رشد می‌کند.کراتین

حدود ۹۰ درصد موهای روی پوست سر در هر زمان، در این مرحله رشد قرار دارند و نزدیک به ۱۰ درصد از موهای سر در هر زمان در مرحله استراحت قرار دارند.

بعد از ۲ تا ۳ ماه موهایی که در مرحله استراحت قرار دارند، می‌ریزند و موهای جدید شروع به رشد می‌کنند.

ریزش مو یک مشکل مشترک است که بسیاری از مردم از آن رنج می‌برند؛ هر فردی در هر سنی می‌تواند ریزش موی شدید را در هر مرحله از زندگی خود تجربه ‌کند.

در حالی که ریزش مو معمولاً با روند پیری طبیعی مرتبط است، نیاز نیست که دلیل همیشگی باشد.

البته دلایل مختلفی برای ریزش مو در سن جوانی وجود دارد؛ در بسیاری از موارد جوانان از موهای خود به خوبی مراقبت مناسب نمی‌کنندو همین مسئله اغلب به شکنندگی مو منجر و در نهایت مو خرد می‌شود.

استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی و دستگاه‌های گرمایشی می‌تواند تاثیر استرس بر ریزش مو  یکی از دلایل ریزش موی زنان یا مردان باشد.

۸۰ درصد نوجوانان و جوانان عقب نشینی ناحیه پیشانی را تجربه می کنند

متخصص بیماری های پوست و مو در گفتگو با خبرنگار ایمنا مهمترین و شایع ترین علت ریزش مو در آقایان را زمینه ارثی و در خانم ها به دلیل ارث و استرس می داند.

دکتر ذبیح الله شاهمرادی با بیان اینکه نحوه ریزش موی ارثی در خانم ها نسبت به آقایان متفاوت است، می افزاید: هنگام ریزش مو در خانم ها انتظار نمی رود کنار پیشانی عقب نشینی کند یا وسط سر خالی شود چرا که بیشتر به صورت نازک شدن موها خود را نشان می دهد.

دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح می کند: اینکه گفته می شود روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو از سر انسان ریزش می کند، طبیعی است، چرا که در ناحیه سر انسان ۱۰۰ هزار تار مو وجود دارد که فاز رشد مو حدود ۱۰۰۰ روز است، از این رو ۱۰۰ تارمو ۱۰۰۰ روز یکبار عوض می شوند که همان عدد ۱۰۰ تار مو را شامل می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ بیماری وجود دارد که عامل ریزش مو به شمار می رود، اضافه می کند: مهمترین عامل، زمینه ارثی است، ارث مثل یک بیماری داخلی در افراد به خصوص آقایان محسوب می شود اما در خانم ها علاوه بر عامل ارث، استرس ها و زایمان در ریزش موی خانم ها مؤثر است.

متخصص بیماری های پوست و مو تصریح می کند: ۷۰ تا ۸۰ درصد نوجوانان در اوایل سنین نوجوانی و جوانی، عقب نشینی ناحیه پیشانی را تجربه خواهند کردتاثیر استرس بر ریزش مو   اما در آنهایی که زمینه ارثی دارند، این روند ادامه خواهد داشت.

وی تاکید می کند: هنگام استرس هایی مثل زایمان، بیمار یهای تب دار و امتحانات تا ماه بعد ریزش مو اتفاق می افتد اما بی شک تاثیر استرس بر ریزش مو  پیشگیری از ریزش مو امکان پذیر است.

دکتر شاهمرادی با اشاره به تبلیغات داروهای شیمیایی و تاثیر استرس بر ریزش مو  گیاهی در شبکه های ماهواره ای و داخلی، می گوید: داروهای گیاهی باید توسط متخصصان پوس و مو تجویز شود و دارای مهر استاندارد باشد.

مشکل ریزش مو با استفاده از یک شامپو یا یک داروی گیاهی برطرف نمی شود

متخصص بیماری های پوست و مو می افزاید: ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم همه مشکل ریزش مو با استفاده از یک شامپو یا یک داروی گیاهی برطرف شود چرا که مصرف آنها فقط ۲۰ درصد در درمان ریزش مو مؤثر خواهد بود.

دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار می کند: لوسیون ها به دلیل اینکه شب تا صبح ممکن است روی سر بماند، تاثیر استرس بر ریزش مو  تاثیر گذاری بیشتری برای پیشگیری از ریزش موها دارند.

وی بر تداوم درمان رفع ریزش مو تاکید می کند و می افزاید: با دوره یک تا دو ماهه مشکل رفع ریزش موها به صورت کامل برطرف نخواهد شو و روند درمان باید به صورت کامل تا حصول بهبودی ادامه پیدا کند؛ البته گاهی بذری وجود ندارد که کود پای آن ریخته شود چرا که اگر ریشه مو به صورت کامل از بین رفته باشد، نمی توان برای رویش مجدد موها اقدامی انجام داد.

دکتر شاهمرادی اضافه می کند: برای تمام کسانی که دچار به خصوص خانم ها باید آزمایش خون انجام شود تا بدانیم مشکلات تیروید و کم خونی نداشته باشند.

وی نوع تغذیه و مواد غذایی که افراد مصرف می کنند را در ریزش موها بسیار تأثیر گذار خوانده و می گوید: بعضی ها موهای خود را با کِش محکم می بندند، در فرایند بستن و باز کردن کش، چند بار موها کشیده شده و بافت مو با مشکل مواجه می شود؛ همین عامل باعث ریزش مو شده و ریشه مو را در نواحی کنار پیشانی و گوش ها از بین می برد.

متخصص بیماری های پوست و مو تاکید می کند: موهای بلند تاثیر استرس بر ریزش مو  اگر خیس باشند و در حمام شانه زده شوند، ریزش بیشتری در آنها اتفاق می افتد، بنابراین باید بعد از حمام هنگامی که موها مرطوب است با فاصله استاندارد، سشووا و شانه زده شود چرا که ۲۰ درصد شدت ریزش مو را کاهش می دهد.

ایجاد جوشگاه زخم و ریزش مو عوارض استفاده از روغن‌های داغ بر روی موها

شماری از عوامل می‌توانند ریزش بیش از حد مو را باعث شوند؛ برای مثال، ۳ تا ۴ ماه بعد از بیماری یا جراحی سنگین، ممکن است مقدار زیادی از موی شما بطور ناگهانی ریزش پیدا کند. این ریزش مربوط به استرس ناشی از بیماری و موقتی است.

مشکلات هورمونی ممکن است سبب ریزش مو شود، اگر غده تیروئید پرکار یا کم کار باشد ممکن است موها ریزش پیدا کند، تاثیر استرس بر ریزش مو تاثیر استرس بر ریزش مو   این ریزش معمولاً با درمان بیماری تیروئید برطرف می‌شود.

بسیاری از زنان از ماه سوم بارداری به بعد دچار ریزش مو تاثیر استرس بر ریزش مو   می‌شوند، ریزش مو در این زمان هم مربوط به هورمون‌ها است.

در حین بارداری، میزان بالای برخی هورمون‌ها باعث نگهداری موهایی می‌شود که در شرایط عادی ‌باید می‌ریختند.

هنگامی که هورمون‌ها به میزان پیش از دوره‌ بارداری باز می‌گردد، موهای بلند شده می‌ریزد و دوره‌ی طبیعی رشد و ریزش مو مجددا شروع می‌شود.

برخی داروها می‌تواند سبب ریزش مو شود، این گونه ریزش موقتی است و وقتی مصرف دارو را متوقف کنید بهبود می‌یابید.

داروهایی که می‌تواند سبب ریزش مو شود شامل رقیق کننده خون (یا به عبارت دیگر داروهای ضد انعقاد)، داروهایی که برای درمان نقرس استفاده می‌شوند، داروهایی که در شیمی درمانی برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند، ویتامین) A اگر بیش از حد مصرف شود)، قرص‌های ضدبارداری و قرص‌های ضد افسردگی است.

برخی عفونت‌ها مثل عفونت قارچی سر می‌توانند سبب ریزش مو در کودکان شود.

استفاده از روغن‌های داغ بر روی موها یا مواد شیمیایی که در فرهای دائم (perms) وجود دارد، ممکن است سبب التهاب پیاز مو شود و به ایجاد جوشگاه زخم و ریزش مو بینجامد.

به افرادی که از ریزش موهای خود رنج می برند، توصیه می شود تاثیر استرس بر ریزش مو  نزد پزشک متخصص وست و مو مراجعه کرده تا مسیر درمان را به درستی طی کنند.